ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ PLANTBASEDNTGR; 

To plantbasedntgr υπήρξε άμεση φιλοδοξία για την επιστημονικά καταρτισμένη ενημέρωση του Ελληνικού κοινού πάνω στα οφέλη της ολικής φυτοφαγίας στον ανθρώπινο οργανισμό. 

Η Μαρτιμιανάκη Νίκη, είναι πτυχιούχος Διατροφολόγος με εξειδίκευση στην Θεραπευτική Διατροφολογία και την Αθλητική Διατροφολογία, όπου από την επαγγελματική της έδρα στην Αγγλία, μέσα από αυτήν την πλατφόρμα ενημερώνει το ελληνικό κοινό για τα οφέλη της ολικής φυτοφαγίας. 

Υποστήριξε το plantbasedntgr ΕΔΩ μέσα από ενημερωτικά handouts και οδηγούς πάνω στην ολική φυτοφαγία.

©2018 by Plantbasedntgr. All rights reserved.

MEDICAL DISCLAIMER AND COPYRIGHTS DISCLAIMER

Όλες οι πληροφορίες που παρέχονται ΔΕΝ αποτελούν  ΙΑΤΡΙΚΗ και εξατομικευμένη ΣΥΜΒΟΥΛΗ. Αν αντιμετωπίζετε κάποιο θέμα υγείας ή έχετε ανησυχίες για την φυτοφαγική διατροφή, συμβουλεύεστε πάντα το γιατρό σας και έναν κατάλληλα εκπαιδευμένο αντίστοιχο επαγγελματία υγείας. Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή του κειμένου και των πληροφοριών που υπάρχουν στο plantbasedntgr .Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η μεμονωμένη αποθήκευση  του περιεχομένου σε απλό προσωπικό υπολογιστή για αυστηρά προσωπική χρήση (ιδιωτική μελέτη ), χωρίς πρόθεση εμπορικής ή άλλης εκμετάλλευσης και πάντα υπό την προϋπόθεση της αναγραφής της πηγής προέλευσής του. Επίσης, επιτρέπεται η αναδημοσίευση υλικού για λόγους προβολής του plantbasednt.gr με την προϋπόθεση ότι θα αναφέρεται η πηγή και το όνομα του δημιουργού.

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

Τι γίνεται με το ελαιόλαδο στην WFPB (whole-foods, plant-based diet);
 

Η ολικά αυστηρά χορτοφαγική διατροφή προστάζει τη κατανάλωση τροφίμων στην ολική τους μορφή. Πολλά  όμως ακούγονται για το ελαιόλαδο, με αυτά που ακούγονται να μην συμφωνούν με πολλούς. Ας δούμε όμως τι λέει η λογοτεχνία.

Στα πλαίσια της λογικής, το ελαιόλαδο προέρχεται από τις ελιές. Δεν είναι προιόν το οποίο μας δίνει η φύση αυτούσιο, αλλά είναι προιόν επεξεργασίας. Θα μπορούσες να σκεφτείς το ελαιόλαδο κάτι σαν τους χυμούς φρούτων (οι ελιές στο κάτω κάτω είναι φρούτο). Σαν τους χυμούς φρούτων, το ελαιόλαδο διατηρεί ορισμένα από τα θρεπτικά του συστατικά (ειδικά όταν είναι cold-pressed) αλλά χάνει άλλα, όπως τις φυτικές ίνες συγκριτικά με το αν έτρωγες τις ελιές στην ολική τους μορφή. Ακόμα χειρότερα όταν δεν είναι έξτρα παρθένο (ΕVOO), καθώς το θρεπτικό φορτίο δεν είναι συγκρίσιμο των θερμιδών που προσφέρει. Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο (ΕVOO) είναι έλαιο πλούσιο σε μονοακόρεστο ολεικό οξύ (55-85%), το οποίο περιέχει περισσότερα από 230 χημικά συστατικά με αντιοξειδωτικη δράση όπως βιταμίνη Ε, καροτενοειδή και φαινολικες ενώσεις [1]. Οι θερμίδες του ελαιολάδου είναι αποκλειστικά λίπος (9 θερμίδες ανά 1 γραμμάριο).

Μελέτες σε ζωικά μοντέλα (μαιμούδες, ποντίκια) αναδεικνύουν ότι τα μονο-ακόρεστα ή πολυ-ακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλλουν στη δημιουργία αθηροσκλήρυνσης [2, 3, 4]. Ωστόσο δεν είμαστε μαιμούδες ή ποντίκια, και πέραν τ’ ότι τέτοια πειράματα είναι ανήθικα πρέπει να μεταφερθούν στον άνθρωπο. Μελέτες από τη δεκαετία του 1990, όπως του Blankenhorn [5] με 18 συμμετέχοντες, ανέδειξε ότι ανα τεταρτημόριο αύξησης της συνολικής κατανάλωσης λίπους- είτε ήταν μόνο-, πολύ- ακόρεστο ή λινολεικό οξύ- υπήρχε σημαντική σύνδεση με τη δημιουργία νέων κακώσεων στις στεφανιαίες αρτηρίες [5].

Παρομοίως, σε μία έρευνα του 2007 10 υγιείς εθελοντές τυχαιοποιήθηκαν σε ένα γεύμα (σούπα πατάτας),το οποίο περιείχε 60ml φρέσκο ή τηγανισμένο λάδι (ελαιόλαδο ή σογιέλαιο ή φοινικέλαιο). Όλα τα έλαια είχαν οξεία επιβλαβή επίδραση στην ενδοθηλιακή λειτουργία των συμμετεχόντων (κατά 31%) ενώ οδήγησαν σε αύξηση των τριγλυκερίδιων. Τόσο η μελέτη του 1990 και του 2007 ήταν σε μικρό δείγμα του πληθυσμού και όχι τόσο αντιπροσωπευτικό.

Η Lyon Diet Heart Study, η οποία είναι από τις πιο γνωστές κλινικές μελέτες που έχουν διεξαχθή, ερεύνησε την επιρροή της Μεσογειακής Διατροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε ελαιόλαδο σε άνδρες με καρδιακά νοσήματα. Στα 4 χρόνια follow-up, το 25% αυτών των ανδρών είχαν υποφέρει καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό ή είχαν πεθάνει [6].
Ο Dr. Esselstyn, σε μια από τις πιο γνωστές έρευνες που έχουν διεξαχθεί, κατάφερε να συλλάβει και να αντιστρέψει την αγγειακή νόσο σε συμμετέχοντες, τους οποίους είχε αναθέσει να ακολουθήσουν μια WFPB χωρίς λάδι [7]. Μετά από 4 χρόνια follow-up, το 99.4% των συμμετεχόντων δεν είχαν προσβληθεί από καρδιακά επεισόδια (καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό ή θάνατο) συγκριτικά με τους συμμετέχοντες από τη Lyon Study.

Γενικά, οι έρευνες που αναφέρονται στη Μεσογειακή διατροφή η οποία περιέχει ελαιόλαδο, αναφέρονται στα οφέλη του ελαιόλαδου και στην επιβράδυνση της καρδιακής νόσου αλλά όχι στην αντιστροφή της νόσου, όπως στη μελέτη του Esselstyn. Συγκριτικά μιλώντας, το ελαιόλαδο θεωρείται πιο υγιεινό ΣΕ ΣΧΕΣΗ με τα υπόλοιπα έλαια που συναντάμε στην αγορά.

Και τι να κάνω να μην τρώω ελαιόλαδο;
Προσωπικά δε το συστήνω για άτομα με ιστορικό καρδιάς ή Τ2Δ ή με θέμα βάρους. Επίσης, επειδή προωθώ τη WFPB δε το συστήνω. Επειδή στην Ελλάδα σχεδόν όλοι το παράγουν και αποτελεί μέρος της οικονομίας της χώρας και έχουμε μάθει να το συμπεριλαμβάνουμε σχεδόν παντού (και μάλιστα σε γενναίες ποσότητες), είναι δύσκολο να το κόψει κάποιος. Κατανοητό. Απλά να θυμάσαι ότι αποτελεί προιόν επεξεργασίας και ότι είναι καλύτερο να προτιμάμε ότι μας δίνει η φύση στην ολική τους μορφή. Επίσης, για ένα λίτρο ελαιολάδου χρειάζονται 1375 ελιές! Σκέψου πόσο πιο έυκολο είναι να καταναλωθεί ένα λίτρο λάδι από μια οικογένεια συγκριτικά με το αν έτρωγε 1375 ελιές. 
Και με την εξαγωγή του λαδιού από την ελιά πετάγεται μεγάλο μέρος του καρπού, στο οποίο κρύβονται και τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά.
Τα έλαια είναι υγρές θερμίδες και εύκολα μπορείς να καταναλώσεις περισσότερο από όσο χρειάζεσαι. Αν το παράγετε, να θυμάσαι ότι είναι εύκολες θερμίδες. Τα θρεπτικά συστατικά που σου δίνει το ελαιόλαδο, τα βρίσκεις σε ξηρούς καρπούς και σπόρους, αβοκάντο, ενώ δε στερείσαι των φυτικών ινών, οι οποίες είναι το Α και το Ω.
..
Πηγές: 
[1] https://doi.org/10.1016/j.chroma.2004.08.070 [2] PMID: 9627373 [3] PMID: 9812923 [4] PMID: 7489230 [5] PMID: 2407875 [6] https://doi.org/10.1161/01.CIR.99.6.779 [7] PMID: 25198208