• Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

©2018 by Plantbasednt.gr. All rights reserved.

ΦΥΤΙΚΑ ΓΑΛΑΤΑ



 

Κόμμι Γκουάρ (Guar Gum)


Το Κόμμι γκουάρ είναι προιόν ζύμωσης. Το κόμμι γκουάρ προέρχεται από το φασόλι γκουάρ, το οποίο φυτρώνει κυρίως στην Ινδία και στο Πακιστάν και μοιάζει με πράσινο φασόλι. Διάφορες μελέτες που έχουν γίνει πάνω σε αρουραίους, ανέδειξαν ότι η συμπληρωματική λήψη του κόμμι γκουάρ (15% της διατροφής τους) οδήγησε σε απώλεια βάρους και σε μείωση της αρτηριακής πίεσης. Αυτό οφείλεται στο ότι το κόμμι γκουάρ είναι διαλυτή φυτική ίνα (1). Με βάση αυτό πολλές μελέτες έχουν αναδείξει ότι η συμπληρωματική λήψη του κόμμι γκουάρ μπορεί να βοηθήσει στην μείωση επιπέδων γλυκόζης (3) και στην μείωση της LDL χοληστερίνης (2,4). Ωστόσο, αυτές οι μελέτες κάνουν αναφορά σε γαστρεντερολογικές διαταραχές, όπως αυξημένα αέρια. Στην μελέτη του Aro et al (1981) οι ερευνητές χορήγησαν στους συμμετέχοντες 21γρ κόμμι γκουάρ, κάθε μέρα για 3 μήνες. 2 απο τους συμμέτεχοντες διέκοψαν λόγω εντερικής δυσφορίας και αυξημένης παραγωγής αερίων.

 Κόμμι χαρουπιών (Locust Bean Gum or Carob bean gum)

 

Το κόμμι χαρουπιών προέρχεται από τους καρπούς της χαρουπιάς. Όπως και το κόμμι γκουάρ, έχει μελετηθεί για την επίδραση του στη μείωση της χοληστερίνης. Στοιχεία από τη έρευνα του Zavoral et al (1983) ανέδειξαν ότι η συμπληρωματική λήψη κόμμι χαρουπιού (8-30 γρ/μέρα) που χορηγήθηκε στος συμμετέχοντες για 8 εβδομάδες, οδήγησε στη μείωση της ολικής χοληστερίνης και στη βελτίωση της αναλογίας HDL με LDL. Οι συμμέτεχοντες ανέφεραν αυξημένη παραγωγή αερίων, αλλά δήλωσαν ότι μετά το πέρασμα 1 με 2 εβδομάδων τα συμπτώματα υποχώρησαν.
 

 

Κόμμι τζελάν (Gellan Gum)

Το κόμμι τζελάν είναι ένας εξωπολυσακχαρίτης , ο οποίος αποτελεί προιόν ζύμωσης. Αποτελέσματα από μία μελέτη που διεξήχθη, ανέδειξε ότι δεν υπήρξαν επιπλοκές στους συμμετέχοντες όταν προχώρησαν στην συμπληρωματική λήψη του (περίπου 30 φορές από τα επιτρεπόμενα επίπεδα για το κόμμι τζελάν σε μία ανθρώπινη διατροφή) για 23 μέρες (7). Ωστόσο, μία μελέτη που διεξήχθη σε αρουραίους έδειξε η συμπληρωματική λήψη κόμμι τζελάν για 4 εβδομάδες οδήγησε σε ανώμαλες μορφολογίες στις μικρολάχνες του εντέρου. Οι μικρολάχνες είναι  μικροσκοπικές δακτυλιοειδείς προεκβολές της κυταρρικής μεμβράνης που αυξάνουν την απορρόφηση/ έκκριση ουσιών και την υποδοχή ερεθισμάτων (8). 

 

Γενικά όσον αφορά τα κόμμι, υπάρχει μεγάλη έλλειψη στα επιστημονικά δεδομένα για το πως πραγματικά μπορούν να επιδράσουν στο έντερο.
 

Ωστόσο, η συμβουλή μου είναι αποφύγεις προιόντα που περιέχουν κόμμι, ειδικά αν πάσχεις από  κάποια εντερική διαταραχή, όπως σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (ΣΕΕ), σύνδρομο βακτηριακής υπερανάπτυξης του λεπτού εντέρου (SIBO) κλπ, όπως και αν παρουσιάζεις συμπτώματα όπως δυσκοιλιότητα, φόυσκωμα, πρήξιμο, αέρια (σε αυτές τις περιπτώσεις να προτρέχετε σε ένα ειδικό γαστρεντερολόγο για την διαχείριση τους).
 

Συνοπτικά μία γενική συμβουλή:

 

Το ιδανικό για όλους ειναι να φτιάχνετε το δικό σας γάλα. Αλλά δυστυχώς, όπως και εγώ δεν έχω τον χρόνο να το κάνω σε καθημερινή βάση και αναγκαστικά βασίζομαι σε αυτά του εμπορίου. Η συμβουλή μου είναι να επιλέγεις προιόντα που περιέχουν συστατικά τα οποία θα είναι απλά στην ανάγνωση τους, τα οποία η γιαγιά σου θα αναγνώριζε. Συστατικά απλά στην ανάγνωση τους, όπως για παράδειγμα (φασόλιας σόγιας, νερό, θαλασσινό αλάτι).

 


(Σύντομα και η άναλυση των υπολοίπων επιπρόσθετων ουσιών)

Πηγές:


(1) Graham SL et al (1981) ''Subchronic effects of guar gum in rats'', Food and Cosmetics Toxicology, 19, pp. 287-290
(2) Butt MS et al (2007) ''Guar gum: a miracle therapy for hypercholesterolemia, hyperglycemia and obesity'', Crit Rev Food Sci Nutr, 47(4), pp.389-96
(3) Smith U and Holm G (1982) ''Effect of a modified guar gum preparation on glucose and lipid levels in diabetics and healthy volunteers'', Atherosclerosis, 45(1), pp. 1-10
(4) Aro A et al (1984) ''Effects of guar gum in male subjects with hypercholesterolemia''. Am J Clin Nutr, 39(6), pp.911-6
(5) Aro A et al (1981) '' Improved Diabetic control and hypocholesterolamic effect induced by long-term dietary supplementation with guar gum in tpe 2 diabetes (insulin-independent) diabetes'', 21(1), pp.29-33
(6) Zavoral JH et al (1983) 'The hypolipidemic effect of locust bean gum food products in familial hypercholesterolemic adults and children'', The American Jour of Clin Nutr, 38(2),pp. 285-294
(7) Anderson DM et al (1988) ''The dietary effects of gellan gum in humans'' Food Addit Contam, 5(3), p.237-49
(8) Tetsuguchi M et al (1997) 'Effects of curdlan an gellan gum on the surface structure of intestinal mucosa in rats'', J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo), 43(5), pp.515-27

Κόμμι

Τι σημαίνουν όλα αυτά τα επιπρόσθετα που συναντάμε στο πίσω μέρος της συσκευασίας των φυτικών γαλάτων του εμπορίου, και είναι εντάξει η κατανάλωση τους;