• Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

©2018 by Plantbasednt.gr. All rights reserved.

Επιστημονικές Μελέτες για Veganαθλητές

49948628_722140798166101_163482208366808

Μία φυτοφαγική διατροφή, βάση μίας πρόσφατα δημοσιευμένης μελέτης του Barnard et al (2019) στο επιστημονικό περιοδικό Νutrients είναι ωφέλιμη για την καρδιακή υγεία και τις επιδόσεις αθλητών που επιδίδονται σε αθλήματα αντοχής, όπως το τρέξιμο και την ποδηλασία. Οι επιστημόνες κάνοντας την σύνδεση αναφέρθηκαν σχετικα με την plant-based διατροφή στα εξής:

  • Οι φυτοφαγικές διατροφές οδηγούν στη μείωση του σωματικού λίπους, κάτι το οποίο μειώνει το κίνδυνο εμφάνισης αθηροσκληρωτικής πλάκας στις αρτηρίες. Δίαιτες με υψηλά ποσοστά λίπους επιδρούν έμμεσα στο κυτταρικό μεταβολισμό μέσω της επιρροής που ασκούν στο εντερικό μικροβίωμα.Αυτές έχουν αναδειχθεί να διαταρράσουν το εντερικό τοίχωμα, οδηγώντας σε εντερική διαπερατότητα, αφήνοντας έτσι τις ενδοτοξίνες να περνούν στο κυκλοφορικό σύστημα. Αποτελέσματα από μία μελέτη ανέδειξαν ότι μία διατροφή με 55% λίπος στο σύνολο της, οδήγησε σε σημαντική αύξηση ενδοτοξινών στο κυκλοφορικό, κάτι το οποίο είχε ως αποτελέσμα την επιδείνωση της μεταγευματικής κυτταρικής οξείδωσης της γλυκόζης.

  • Η μείωση σωματικού λίπους ενισχύει τις αθλητικές επιδόσεις. Έχει δειχθεί ότι ένας αθλητής με υψηλότερο VO2 max σε σχέση με το σωματικό τους βάρος θα έχει καλύτερες επιδόσεις. Σχετικά μ’αυτό, ακόμα και χωρίς την ύπαρξη απώλειας βάρους, ένα vegan διατροφικό μοντέλο έχει αναδειχθεί πιο οφέλιμο στη μείωση σπλαχνικού λίπους και στην άυξηση του VO2 max.

  • Oι plant-based διατροφές έχουν ως αποτέλεσμα την επαρκή αποθήκευση και διανομή γλυκόζης κατά την διάρκεια της άσκησης.

  • Φυτοφαγικά διατροφικά μοντέλα μειώνουν την πυκνότητα στο αίμα και αυξάνουν την οξυγόνωση των ιστών. Για τη μεταφορά οξυγόνου στους μύες και σε άλλους ιστούς, σημαντική είναι η ‘πυκνότητα’ του αίματος. Πάνω σε αυτο, όσο πιο χαμηλή είναι η πυκνότητα του αίματος, τόσο πιο βελτιωμένη θα είναι οι αθλητικές επιδόσεις. Η πυκνότητα εξαρτάται όχι μόνο από την άσκηση αλλά και από διατροφικούς παράγοντες. Μία φυτοφαγική διατροφή χαμηλή σε λιπαρά και χοληστερόλη, μειώνει τις συγκεντρώσεις των λιπιδίων του πλάσματος, οδηγώντας έτσι σε χαμήλη πυκνότητα.Άτομα τα οποία απέφευγαν τελείως την κατάναλωση ζωικών προιόντων είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα ‘πυκνότητας’, σε σύγκριση με εκείνους που τα κατανάλωναν περιστασιακά.

  • Η άσκηση οδηγεί στην παραγωγή ελευθέρων ριζών. Όταν οι ικανότητες του οργανισμού δεν επαρκούν για να αδρανοποιήσουν τις ελεύθερες ρίζες, τότε το αποτέλεσμα είναι το οξειδωτικό στρες. Αυτό σε υψηλές ποσότητες μπορεί να ζημιώσει το DNA, τα λιπίδια του πλάσματος (οδηγώντας σε αθηροσκλήρωση) και τις πρωτείνες (οδηγώντας σε κυτταρική βλάβη και εσπευσμένο γήρας). Στους αθλητές μπορεί να οδηγήσει σε κυτταρική κόπωση, να μειώσει τις αθλητικές επιδόσεις και την ταχεία ανάρρωση. Ένα φυτοφαγικό διατροφικό μοντέλο έχει αποδειχθεί να έχει υψηλοτέρα ποσοστά αντιοξειδωτικών βιταμινών (vitamin C, E, b-carotene etc), οι οποίες καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες. Εδώ επισήμαναν συνοπτικά μελέτες πάνω στα οφέλη του παντζαριού, του cherry juice και λαχανικών όπως σκόρδο, κρεμμύδι, πράσο κλπ.

  • Στην καταπολέμηση της φλεγμονής. Οι χορτοφαγικές διατροφές έχουν αναδειχθεί για τις ικανότητες τους να προστατεύουν ενάντια της φλεγμονής, χάρη των αντιοξειδωτικών βιταμινών και την αποφυγή φλεγμονώδων λιπαρών ουσιών.Ανάφερθηκαν συνοπτικά σε μελέτες που έρευνησαν τα οφέλη των αντιοξειδωτικών ουσιών του ρογδιού, του καρπουζιού, των blueberries,και του μαύρου φραγκοστάφυλλου. Σε διάφορα είδη αρθρίτιδας, οι vegan και oi vegetarian διατροφές έχουν αναδειχθεί να μειώνουν τους δείκτες φλεγμονής (CRP) και συνάμα να προστατεύουν τις αρθρώσεις.

  • Οι plant-based διατροφές όταν είναι καλά οργανωμένες παρέχουν επάρκεια όλων των θρεπτικών στοιχείων, όπως ασβέστιο και σίδηρο.

Untitled.png

Στη μελέτη των Wirnitzer et al (2019) που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικο περιοδικό Νutrients, οι ερευνητές εξερεύνησαν την υγεία vegetarian & vegan αθλητών αντοχής (endurance) συγκριτικά με παμφάγους αθλητές. Ακολουθώντας ένα διασταυρωτικό μοντέλο (cross-sectional) αθλητές αντοχής συλλέχθηκαν από τη Γερμανία, Αυστρία και την Ελβετία αλλά και από άλλα μέρη του πλανήτη. Οι συμμετέχοντες περισυλλέχθηκαν μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπου και συμπλήρωσαν ένα online survey. 245 συμμετέχοντες (121 γυναίκες και 104 άνδρες), μέσης ηλικίας 34 χρόνων κρίθηκαν επιλέξιμοι. Απ’ αυτούς οι 109 ήταν παμφάγοι, 45 vegetarians, 91 vegans. 91 απ’ αυτούς ήταν δρομείς των 10 χιλιομέτρων, 89 δρομείς ημι-μαραθώνιου και 65 μαραθωνοδρόμοι/ultra-μαραθωνοδρόμοι.

Σημαντικά ευρήματα ήταν:
[1] Οι vegetarians & vegan δρομείς είχαν χαμηλότερο βάρος (62kg, 64kg & 65kg , αντίστοιχα)
[2] Οι vegans αναδείχθηκαν να επιλέγουν πιο υγιεινά τρόφιμα με γνώμονα την υγεία τους
[3] Οι vegans ανέφεραν ότι απέφευγαν γλυκαντικά, κορεσμένα λίπη, χοληστερόλη και καφείνη
[4] Οι vegans δήλωσαν ότι επέλεγαν τροφές προκειμένου να λάβουν περισσότερα φυτοχημικά
[5] Οι vegans φάνηκε να είχαν και τη χαμηλότερη προδιάθεση σε αλλεργίες (20% in vegans vs. 32% in omnivores and 36% in vegetarians)

Οι vegans και οι vegetarians γενκά διαθέτουν ένα πιο υγιή τρόπο ζωής, όσον αφορά το κάπνισμα, την αποφυγή αλκοόλ, το επίπεδο φυσικής άσκησης και το χρόνο ανάρρωσης.Γενικά όλοι οι αθλητές ανεξαιρέτου διατροφής είχαν πολύ καλή υγεία, ωστόσο οι vegans εμφανιστήκαν να είναι πιο συνειδητοί με την υγεία τους. Αυτό αναδεικνύει ότι η προσκόλληση σε μία vegan διατροφή είναι εφικτή, συμβατή και απόλυτα υγιής για αθλητές αντοχής.