Ψωρίαση

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος, για την οποία οι θεραπείες επικεντρώνονται κυρίως σε δερματολογικές παρεμβάσεις. Ωστόσο, η επιστημονική λογοτεχνία μέχρι στιγμής αναγνωρίζει το ρόλο του τρόπου ζωής, όπως η απώλεια βάρους και αλλαγές σε διατροφικές συνήθειες για τη βελτίωση συμπτωμάτων.

Σε ένα case-study, μία μη-παχύσαρκη γυναίκα 50+ ετών είχε διαγνωστεί με ψωρίαση τα τελευταία 35 χρόνια. Λόγω αργής διάγνωσης, τα συμπτώματα της είχαν αντιμετωπιστεί ανεπιτυχώς με αντιισταμινικά και με διαλειμματική χρήση κορτικοστεροειδών φαρμάκων για 19 χρόνια. Η συγκεκριμένη γυναίκα διέθετε το σύνδρομο του Sjorgen’s και Χασιμότο. Ο γιατρός της συνέστησε να ακολουθήσει μια ολικά αυστηρή, χορτοφαγική αντιφλεγμονώδη διατροφή. Η ασθενής βελτιώθηκε μέσα σε 3 μήνες, ενώ πιο δραματικές βελτιώσεις παρατηρήθηκαν μετά από 5 μήνες. Πέρα των δερματικών βελτιώσεων που υπέστη, συμπτώματα όπως ξηρά μάτια, ξηροστομία και πόνος στις αρθρώσεις υποχώρησαν δίχως φαρμακευτική αγωγή. Η συνολική της χοληστερόλη μειώθηκε από 216mg/dL σε 163mg/dL, όπως και η μάζα σώματος της. Η ασθενής ακολουθεί αυτή τη διατροφή για 17 χρόνια. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι βιώνει δερματικές εξάρσεις όταν δεν είναι πιστή στη διατροφή της πχ όταν καταναλώνει ζάχαρη, προιόντα με άσπρο αλεύρι, καθώς και αλκοόλ. 
Η διατροφή που ακολούθησε η ασθενής ήταν πλούσια σε φυτικά τρόφιμα, με τις θερμίδες από ζωικά να μη ξεπερνούν το 5% ή λιγότερο.Η διατροφή αυτή ήταν χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και πλούσια σε φυτικές πρωτείνες. Είχε υψηλή περιεκτικότητα σε πράσινα λαχανικά, χωρίς γλουτένη, με ψευδοδημητριακά όπως κινόα, φρούτα, φασόλια / όσπρια, ξηροί καρποί, σπόροι και αβοκάντο. Η διατροφή αυτή ΔΕΝ προωθούσε το μέτρημα των θερμίδων.

Κάνοντας μια σύνοψη στη λογοτεχνία, παράγοντες που φαίνεται να συμβάλλουν στην εμφάνιση της ψωρίασης, είναι:

1. Αυξημένη μάζα σώματος (ΔΜΣ). Η απώλεια βάρους φαίνεται να είναι ωφέλιμη.
2. Η γλουτένη. Έρευνες έχουν αναδείξει τη βελτίωση ασθενών με ψωριάση μετά που ακολούθουσαν μια διατροφή χωρίς γλουτένη.
3. Μια τύπου Δυτική διατροφή, η οποία στερείται μικρο- θρεπτικών συστατικών και πολυ-ακόρεστων λιπαρών οξέων.
4. Ζωικά προιόντα, ζάχαρη, άσπρο αλεύρι και τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, καθώς και τηγανητά τρόφιμα λόγω ακρυλαμιδών. Τα ζωικά είναι πλούσια σε AGEs, τα οποία προάγουν τη παραγωγή φλεγμονώδων κυτοκινών. Τα ζωικά προιόντα, επίσης οδηγούν στην αύξηση της IGF-1, η οποία συνδέεται με το πολλαπλασιασμό κερατινοκυττάρων στη ψωρίαση.

Το μεμονωμένο αυτό περιστατικό ακολούθησε απλά τις συστάσεις του γιατρού της ακολουθώντας μια ολικά αυστηρή χορτοφαγική διατροφή με τα ζωικά να είναι <5% των συνολικών θερμιδών, χωρίς να μετράει θερμίδες. Κορεσμός επιτυγχάνεται λόγω φυτικών ινών, ενώ λόγω των αντι-φλεγμονωδών συστατικών που περιέχει μια WFPB διατροφή προάγεται η θεραπεία μέσω της διατροφής.
*Το περιστατικό αυτό είναι καθαρά ενημερωτικό και δεν αντικαθιστά τη συμβουλή του γιατρού σας ή της διατροφολόγου σου. Απεύθυνεστε σε ένα έμπειρο ειδικό να σας καθοδηγήσουν.

(τελευταία ενημέρωση 23/06/2019)

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ PLANTBASEDNTGR; 

To plantbasedntgr υπήρξε άμεση φιλοδοξία για την επιστημονικά καταρτισμένη ενημέρωση του Ελληνικού κοινού πάνω στα οφέλη της ολικής φυτοφαγίας στον ανθρώπινο οργανισμό. 

Η Μαρτιμιανάκη Νίκη,mBANT είναι πτυχιούχος Διατροφολόγος (Bsci 1st class)  με εξειδίκευση στην Θεραπευτική Διατροφολογία (PgD | Msc (soon) ), την Αθλητική Διατροφολογία (cert) (ongoing) και Ολική φυτοφαγία (Pcert), όπου από την επαγγελματική της έδρα στην Αγγλία, μέσα από αυτήν την πλατφόρμα ενημερώνει το ελληνικό κοινό για τα οφέλη της ολικής φυτοφαγίας. Για υπηρεσίες εδω.

Αν βρίσκετε το περιέχομενο της σελίδας βοηθητικό, υποστηρίξτε την δουλειά μου:

©2018 by Plantbasedntgr. All rights reserved.

MEDICAL DISCLAIMER AND COPYRIGHTS DISCLAIMER

Όλες οι πληροφορίες που παρέχονται ΔΕΝ αποτελούν  ΙΑΤΡΙΚΗ και εξατομικευμένη ΣΥΜΒΟΥΛΗ. Αν αντιμετωπίζετε κάποιο θέμα υγείας ή έχετε ανησυχίες για την φυτοφαγική διατροφή, συμβουλεύεστε πάντα το γιατρό σας και έναν κατάλληλα εκπαιδευμένο αντίστοιχο επαγγελματία υγείας. Απαγορεύεται ρητά η αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή του κειμένου και των πληροφοριών που υπάρχουν στο plantbasedntgr .Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η μεμονωμένη αποθήκευση  του περιεχομένου σε απλό προσωπικό υπολογιστή για αυστηρά προσωπική χρήση (ιδιωτική μελέτη ), χωρίς πρόθεση εμπορικής ή άλλης εκμετάλλευσης και πάντα υπό την προϋπόθεση της αναγραφής της πηγής προέλευσής του. Επίσης, επιτρέπεται η αναδημοσίευση υλικού για λόγους προβολής του plantbasednt.gr με την προϋπόθεση ότι θα αναφέρεται η πηγή και το όνομα του δημιουργού.

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle